Copiii în dialog cu inteligența artificială, despre drepturile lor și proceduri juridice

image

În multe situații copiii sunt victime ale neglijării, agresiunii, violenței școlare, bullyingului, exploatării și chiar ai abuzurilor sexuale. Adesea nu știu cui să ceară ajutor sau nu înțeleg limbajul profesioniștilor dispuși să îi ajute. De multe ori, tinerii ajunși în instanță nu își cunosc drepturile sau nu le înțeleg pentru că nu li se explică pe limba lor procedurile juridice. Inteligența artificială (IA) este gata să vină în ajutorul lor.

Specialiști în asistență socială, avocați, psihologi, experți IT din Olanda, Belgia, Ungaria, Grecia, Bulgaria și România, s-au întâlnit în noiembrie 2023 la Atena pentru a contura proiectul unei aplicații -  un chatbot - care să le vorbească copiilor despre drepturile lor, dar nu ca un avocat, ci ca un prieten. Sistemul nou creat îi va încuraja să pună întrebări și le va răspunde prin mesaje simple, clare, adaptate nevoilor lor.  

Aplicația va fi foarte utilă în zonele rurale, unde de obicei nu prea ajung multe informații.... De asemenea, este utilă deoarece cu ajutorul ei copiii pot să își exprime opiniile” , ne spune Leda Avgousti, project manager Terre des hommes Grecia.

Copiii pot pune întrebări mai simple sau mai complexe în limbajul lor specific, sau pot vorbi despre un aspect foarte sensibil, personal, din viața lor. Noul chatbot va identifica subiectele-cheie și le va relaționa cu informații din domeniul social sau juridic. Aplicația va proteja identitatea utilizatorului și va șterge din memorie dialogurile imediat după finalizarea lor. Toate răspunsurile vor fi în acord cu standardele și valorile etice:  demnitate, corectitudine, siguranță fizică și emoțională, transparență, non-discriminare.

Sistemul poate să înțeleagă comportamente, să identifice și să recunoască emoții după expresia facială. Va ști dacă acel copil este trist, furios, fericit, supărat sau relaxat, și își va modela răspunsurile pentru a se face înțeles de acesta.

Aplicația va putea fi utilizată în principal în engleză, dar și în alte limbi, pe măsură ce se vor traduce textele juridice introduse în baza de date.

Noul chatbot îi va ajuta pe copii să navigheze într-un domeniu foarte complex, care este domeniul juridic”, au explicat specialiștii la întâlnirea de la Atena. Aplicația are în spate o bază de date juridice din care își extrage răspunsurile. ”Va funcționa  pe  principiul unei biblioteci”, ne spun experții IT de la  Lawren.io. Copilul utilizator va formula întrebări, iar sistemul va căuta în baza de date răspunsurile potrivite și le va formula într-un limbaj adecvat, prietenos. „Acest chatbot este foarte adaptabil . Poate reformula răspunsurile pentru diferite categorii de vârstă, în diverse moduri”, au adăugat specialiștii de la Lawren.io, firmă de avocatură și tehnologie IA.

Aplicația va fi testată în România, Grecia și Bulgaria, în licee care s-au oferit să participe la testare. Se vor analiza rezultatele și în funcție de acestea aplicația va fi rafinată și perfecționată.

Acest software este dezvoltat în cadrul proiectului i-Access My Rights – ”justiție cu ajutorul inteligenței artificiale pentru copiii din Europa”, derulat în România de Fundația Terre des hommes și cofinanțat de Uniunea Europeană.