Manuale de limba română pentru copii și adolescenți ucraineni

Manualele în limba română pentru copii și adolescenți ucraineni

Fundația Terre des hommes România a lansat astăzi, 28 februarie, la București, un set de manuale auxiliare și caiete de lucru în limba română pentru copiii și adolescenții ucraineni, singurele resurse de învățare de acest fel din România.  

Pentru că lucrăm încă de la începutul războiului din Ucraina, în sprijinul copiilor ucraineni și al familiilor lor, am dorit să le fim alături și în procesul de învățare a unei limbi străine nefamiliare, așa că am creat șapte manuale și caiete de exerciții bilingve. Ele conțin transliterația textelor în limba română cu litere chirilice, pentru a ajuta și la însușirea pronunției. Pot fi folosite pentru studiul individual, pentru învățarea limbii române fără profesor, dar și la clasă,  de profesori care vorbesc ambele limbi.  

Romania înregistrează, potrivit datelor Ministerului Educației, aproximativ 34.000 de copii ucraineni înregistrați în sistemul de educație din România. Aproape 22.000 dintre ei sunt audienți. Astfel, copiii ucraineni petrec multe ore ca audienți la clasele cu predare în limba română, fără să poată comunica ușor cu colegii sau profesorii. Manualele și caietele de lucru vin în sprijinul acestora, dar sunt utile și în viața de zi cu zi a copiilor refugiați – la locul de joacă, pe stradă, în autobuz, la magazin.  

Pentru redactarea manualelor, Fundația Terre des hommes România a lucrat alături de autoarele Angelica Stus și Maricica Ciubara, care, în ultimii doi ani, au dobândit experiență de predare a limbii române copiilor și elevilor ucraineni. Manualele au fost testate la clasă de autoare și prioritizează noțiuni care sunt foarte utile învățării unei limbi străine, fără să includă prea  multe de noțiuni de gramatică. Ele conțin și spații libere care permit exersarea scrierii, dar și desene sau activități interactive, care încurajează joaca și fac învățarea mai ușoară.  

„Vrem ca experiența de învățare sa fie atractivă și progresul foarte rapid, astfel încât copiii să asimileze limba română și să se poată înscrie ca elevi în sistemul de învățământ cât mai curând. Majoritatea copiilor ucraineni participă simultan și în sistemul de învățământ ucrainean, online. Numărul de ore la care participă este simțitor mai mare decât normal. În plus, trebuie să învețe o limba străină nefamiliară. Noi încercăm sa le stăm alături.”, spune Rodica Novac, Senior Protection Officer la Fundația Terre des hommes România și coordonatoare a proiectului de creare a acestor resurse educaționale.   

Setul de manuale și caiete de lucru a fost creat cu sprijinul UNHCR, Agenția ONU pentru Refugiați și Swiss Solidarity.

Setul de șapte manuale și caiete de exerciții vor fi distribuite de Fundația Terre des hommes organizațiilor neguvernamentale și comunităților ucrainene care oferă cursuri de limba română copiilor și adolescenților. Manualele sunt disponibile și în format electronic, pe siteul Fundației noastre, aici.  

Despre autoare: 

Maricica Ciubara este autoarea manualelor și caietelor de exerciții pentru adolescenți. Este licențiată în Științe ale Comunicării la Universitatea din București, formator autorizat, traducătoare de limba ucraineană și rusă. Cu o experiență de peste 10 ani în comunicare și expertiză în zona ex-sovietică, de la începutul războiului din Ucraina, Maricica Ciubara lucrează împreună cu mai multe organizații naționale și internaționale, dar și instituții ale statului român, pentru suportul cetățenilor ucraineni aflați în România. În ultimii ani, a predat limba română pentru integrare la peste 400 de adulți și 230 copii ucraineni.  

Angelica Stus este autoarea manualelor și caietelor de lucru pentru copii. De origine română, Angelica s-a refugiat din Ucraina în România, acum aproape doi ani, alături de cei doi copii ai săi. În 2023, a fost mediator în clasele primare la două școli din București, ajutând copiii ucraineni să învețe împreună cu elevii români și să se integreze în școlile românești. Angelica este traducătoare de ucraineană-română. Ea spune că sursele de inspirație pentru realizarea manualelor au fost experiența sa de voluntariat în educație, iubirea față de proprii copii și de elevii ucraineni.