Prejudecata, discriminarea - teme de discuție la sesiunile interactive cu tinerii din centrele de detenție

image

Tineri din trei centre educative și de detenție din țară au participat de curând la o serie de sesiuni educative  care îi pregătesc pentru viață, îi învață ce să accepte și ce să nu accepte din partea societății, cum să pună sub semnul întrebării opinia publică și cum să identifice situațiile de discriminare.

Sesiunile sunt derulate de Ioana Mureșan – jurist și facilitator CAB în cadrul proiectului i-Access My Rights, pentru grupuri de copii și tineri din Centrul Educativ Târgu Ocna, Centrul de Detenție Brăila-Tichilești și Centrul de Detenție Craiova. 30 de tineri au fost selectați din aceste centre pentru a face parte din Consiliul Consultativ al Copiilor / Child Advisory Board (CAB) – grup care va participa la cursuri de formare în sistemul de justiție pentru tineri și va fi implicat în activitățile proiectului.

Pe baza de exemple și studii de caz tinerii au aflat care este diferența între stereotipuri și  prejudecăți, au înțeles ce înseamnă hărțuirea, victimizarea, au învățat despre formele de discriminare și efectele negative ale discriminării multiple.

Discuțiile pe marginea filmului-experiment ”Ochi albaștri, ochi căprui”  au fost antrenante. ”Am văzut care sunt diferențele de comportament care apar la  copii în urma discriminării”, au comentat tinerii din Tg. Ocna. ”Copiii au simțit pe pielea lor cum e să fii discriminat”, a fost concluzia celor din Craiova.

Tinerii au identificat ideile preconcepute care se vehiculează în societate cu referire la anumite grupuri sociale: persoane vârstnice, persoane cu dizabilități, femei, grupuri de etnie romă. Pe baza unei serii de exerciții, participanții au discutat diferite atitudini negative din societate (misoginism, homofobie, rasism, sexism), au identificat tipuri de discriminare în funcție de context și motivele pentru care sunt discriminate anumite persoane.

La sfârșitul sesiunii le vom oferi premii, pentru că merită”, ne-a spus coordonatoarea  grupului din Tg. Ocna, surprinsă de răspunsurile foarte de bune ale copiilor la exerciții.

Sesiunile educative nu se vor opri aici, pentru că tinerii au în plan și alte teme de discuție: drepturi și obligații, bullying-ul în centrele de detenție.

Sesiunile s-au desfășurat în cadrul proiectului i-ACCESS MyRights – justiție cu ajutorul inteligenței artificiale pentru copiii din Europa, proiect prin care îi ajutăm pe copiii în contact cu legea să aibă mai ușor acces la informații și să își exercite drepturile în procesele penale.

Proiectul este derulat în România de Fundația Terre des hommes și cofinanțat de Uniunea Europeană.